E-commerce is alle activiteiten die verband houden met zakendoen op het internet. Overweeg dan eens om een online winkel te openen in Google. Een webwinkel of webshop is een website waar je producten online kunt kopen. Omdat er veel informatie op internet staat en er geen echt duidelijk overzicht is, raken mensen snel hun voetsporen kwijt.
In deze blog willen we de betalingsmodule uitgebreid introduceren. Hoe werkt het, wat zijn de mogelijkheden en hoe kies je tussen veel verschillende aanbieders?
Waarom moet je zoveel aandacht hebben voor de betalingsmodule?
Draai het zoals je wil, de online winkel is bedoeld om verkoop te genereren. Een zeer belangrijk punt van deze verkopen is de betaling. Het lijkt belachelijk, maar als je geen geld verdient, hoe denk je het product dan te verkopen? In een fysieke winkel krijg je (of jouw medewerkers) persoonlijk geld van klanten. Online is dit niet zo eenvoudig, een goede betaalmodule kan ervoor zorgen dat de transactie automatisch en veilig verloopt. Bijkomend dient het grafisch design ook aantrekkelijk te zijn in combinatie met goede SEO..
Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Het betalingsproces zelf is heel eenvoudig. Bezoekers bestellen producten in jouw online winkel. Wanneer ze ervoor kiezen om te betalen, kunnen ze de te gebruiken betalingsmethode kiezen. Uiteraard is de webwinkel voorzien van een betrouwbare betaalmodule die transacties kan doorsturen naar een beveiligde betaalomgeving. Controleer hier of het tegoed op het account of de creditcard van de klant voldoende is om de aankoop te voltooien. Als dit aan de eisen voldoet, wordt de transactie goedgekeurd. Nu bereikt de bestelling de eigenaar van de online winkel en kan deze worden verwerkt.
Wat heb je allemaal nodig?
Dit eenvoudige proces verloopt natuurlijk niet automatisch. De acceptatie van de transactie is een beetje ingewikkelder dan je denkt. Daarom gaan we het uitgebreid bespreken. Raak niet ontmoedigd door de moeilijke termen, als je alles goed leest, wordt het duidelijk.
Acquiring Bank
Dit is een financiële instelling waar je als ondernemer (van een webshop) direct of indirect een overeenkomst mee sluit. Zij controleren of de klant voldoende geld heeft op hun rekening en zorgen ervoor dat jij als webshopeigenaar je geld krijgt. Zij hebben licenties van betaalmiddelen zoals bijvoorbeeld Visa en Mastercard en kunnen hun transacties accepteren.
Issuing Bank
Zij zijn eigenlijk niets meer dan de financiële instelling waar de klant zijn rekening of kredietkaart heeft. Zij geven de acquiring bank toezicht tot de nodige gegevens om te kunnen bepalen of de betaling geaccepteerd wordt of niet.
PSP (Payment Service Provider)
Dit is een soort netwerk dat online winkels toelaat om alle mogelijke betalingsmogelijkheden via één kanaal aan klanten aan te bieden. Zij zorgen ervoor dat alles automatisch verloopt zoals in een echte fysieke winkel. De overeenkomst met de acquiring bank gebeurt zo ook automatisch zodanig dat je dit niet zelf allemaal moet opzoeken.
Dit is vaak ook het eerste wat je in orde moet maken als webshop eigenaar om een betaalmodule uit te werken.
Wat gaat dit mij dan kosten?
Bij het kiezen van een PSP zijn de kosten natuurlijk het allerbelangrijkste. Om correct te kunnen berekenen, is het belangrijk om de mogelijke kosten te kennen.
Starterskosten
Alles bij elkaar genomen, zijn de opstartkosten een eenmalige vergoeding die aan het begin van de samenwerking in rekening wordt gebracht. Niet alle providers rekenen activeringskosten. Sommige mensen geven het gewoon door tegen een abonnementsprijs.
Abonnementskosten
Abonnement is de gemakkelijkste manier om te vergoeden. De betalingsprovider betaalt de geleverde diensten door middel van een vast maandelijks bedrag. Meestal wordt dit na het voltooien van voldoende transacties erg interessant. Dit is niet altijd het geval bij kleinere webwinkels, wat de kosten per aankoop meestal interessanter maakt.
Kost per aankoop
Naast abonnementskosten bieden veel providers ook de mogelijkheid om per aankoop te betalen. Dit kan op twee manieren: ofwel door een vast bedrag per transactie in rekening te brengen, ofwel door een bepaald percentage van het aankoopbedrag in mindering te brengen. Afhankelijk van de aanbieder zijn er andere opties, zo is de eerste x aantal transacties per maand gratis, maar alles daarna is duurder.
Waarin kan dit dan verschillen?
De aangeboden tarieven en betalingsmethoden zijn erg belangrijke zaken om te overwegen, maar op veel andere manieren kan de PSP anders zijn. Wil je niet te veel irrelevante details kwijtraken, laten we dan de meest interessante details opsommen:
Incasserend of distribuerend
De betalingsprovider kan incasseren of distribueren. Het verschil is simpel. Het incassobureau int het geld bij de consument en maakt het over op je rekening. De distributie-aanbieder ontvangt zelf de vergoeding niet, dit gebeurt via de bank of financiële instelling. Je moet zelf een apart contract met de bank of financiële instelling afsluiten. Dan zijn zowel de bank als de PSP verantwoordelijk voor een deel van het betalingsproces.
Betalingsfrequentie
De betalingstermijn van de betalingsdienstaanbieder kan variëren (dagelijks, wekelijks, maandelijks, …). Tegenwoordig bieden veel PSP’s de mogelijkheid om zelf de betalingsfrequentie te kiezen en in te stellen. Informeer jezelf echter van tevoren, zodat je je mogelijkheden kent.
De extra’s
Naast de standaard opties bieden veel betalingsproviders ook extra modules en plug-ins aan. Deze kunnen de implementatie in de webwinkel eenvoudig maken, en kunnen worden gekoppeld aan WordPress. WordPress is een open source software die je kan helpen bij het opzetten en onderhouden van een webwinkel. Dit is echter meestal al vrij technisch en je kan dit het beste overlaten aan je webproxy.
Verschil tussen betalingsprovider en betalingsmethode
Een andere belangrijke term die we willen uitleggen is “betaalmethode” of “betaalmethode”. We hebben immers gemerkt dat veel mensen geen onderscheid kunnen maken tussen betaalproviders en betaalmethoden, dus deze termen zijn door elkaar te gebruiken. Hierdoor is het niet altijd duidelijk wat juist is.
Als de betalingsprovider een algemeen systeem is dat het hele betalingsproces automatiseert, is de betalingsmethode een betalingsmethode.
Overzicht van mogelijke betaalmethoden
Ook qua betaalmethoden zijn er veel verschillende mogelijkheden. Daarom proberen we de meest interessante diensten aan te bieden voor webwinkels in België:
Bankcontact
Met Bancontact kunnen consumenten hun bankkaart gebruiken om betalingen te doen via de Bancontact-app. In België is dit de meest gebruikte online betaalmethode. Bancontact startte onlangs met Payconiq en lanceerden samen een betaalapplicatie, die momenteel enkel gebruikt wordt voor betalingen in fysieke winkels.
Kredietkaart
Visa en Mastercard zijn de bekendste en meest gebruikte creditcards ter wereld. Met deze kaarten kunt u mensen over de hele wereld de mogelijkheid bieden om in uw webwinkel te betalen.
Later betalen
Zoals de naam al doet vermoeden, zijn dit allemaal methoden waarmee consumenten later kunnen betalen. Veel webwinkels gebruiken deze methode omdat consumenten het veiliger en gemakkelijker vinden. De drempel wordt dus verlaagd. Anders zullen mensen die niet verkopen meestal de ‘achteraf betalen’-benadering toepassen, wat betekent dat deze conversie plaatsvindt wanneer bezoekers van jouw website de door je gewenste actie van tevoren ondernemen. Het aantal webwinkels is verbeterd.
PayPal
Dit is een digitale portefeuille waarmee je online veilig betalingen kan uitvoeren. Klanten kunnen afrekenen door gewoon een wachtwoord en emailadres in te geven. Deze methode is in vele verschillende landen beschikbaar
Je kan het!
We hopen dat we met dit blog artikel toch een beetje een duidelijk overzicht hebben gegeven om jou op weg te helpen bij de zoektocht naar het ideale betaalsysteem voor jouw webshop. Vind je het nog allemaal wat overweldigend en weet je niet goed waar te beginnen? Geef ons een seintje en laat je bijstaan door een professioneel marketing bureau! Heb je nog geen webshop maar wil je er graag een? Neem dan zeker contact op met ons!