Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Stappenplan om bovenaan in Google te ranken met zoekmachine optimalisatie

Gevonden worden op Google is een feit dat zich vertaalt in een hogere omzet en naambekendheid. Het grootste voordeel? In tegenstelling tot betaalde advertenties op Google (SEA), is SEO een organische stroom van bezoekers. Als jouw website gebruik maakt van zoekmachine optimalisatie, dan zal deze stroom continu tot nieuwe bezoekers leiden.

Meer dan 52% van alle clicks op organische zoekresultaten in Google zijn voor de 3 websites die vanboven getoond worden. De rest is bijna volledig verdeeld tussen de rest van de resultaten die op de eerste pagina verschijnen. Sta jij op de eerste pagina?

Hiernaast beginnen meer dan 90% van alle online ervaringen via een zoekmachine. Laat jij 90% potentiële klanten in het donker? Of wil je dat jouw website een vuurtoren is die potentiële bezoekers naar de juiste bestemming leidt?

1. SEO-analyse

Omdat SEO een langetermijnstrategie is, moet je een plan maken dat jouw website een lange tijd kan dienen. Om een website goed te optimaliseren, is een uitgebreide SEO-analyse van belang. Het doel hiervan is een beeld te scheppen van de huidige situatie en ideeën op te doen om deze te verbeteren.

Op welke zoekwoorden speel je in? Op welke wil je gevonden worden? Gebruik je deze keywords in jouw titels en tussentitels? Zijn de metatitel en metabeschrijving ingevuld op elke pagina?

Het begrip SEO heeft veel verschillende takken die samen moeten werken om jouw vindbaarheid te verbeteren. En dit zonder de kwaliteit van jouw teksten hiervoor op te offeren.

Het doel van Google is mensen te leiden naar wat ze op zoek zijn. Ze willen dus de meest relevante websites tonen voor de ingevulde zoekopdracht. Zoekmachines zoals Google baseren jouw ranking (of plaats) in hun SERP (Search Engine Results Page) op basis van enkele factoren. Op deze kan je inspelen, maar het is precisiewerk.




    Hoe goed scoort jouw website in Google?

    Wil jij graag weten hoeveel bezoekers jouw website krijgt per maand? Vraag dan nu je gratis SEO-rapport aan! In dit rapport voorzien we allerlei informatie dat je helpt jouw website beter te begrijpen.

    Met jouw persoonlijke SEO-rapport krijg je een antwoord op de volgende vragen:

    • Hoeveel bezoekers haalt mijn website per maand binnen? (OT)
    • Hoe komen potentiële klanten op mijn site terecht? (KW)
    • Hoeveel euro is mijn organisch zoekverkeer per maand waard? (TV)
    • Hoe goed presteert elke pagina op mijn website?
    • Welke pagina’s kan ik optimaliseren om meer zoekverkeer te krijgen?

      SEO Content

      2. Leesbaar schrijven & zoekintenties

      Kenmerk één van een goede SEO-tekst is leesbaarheid. Google scoort moeilijk leesbare sites lager omdat dit het moeilijker maakt voor de bezoeker om hun doel te bereiken. Let dus op spelling en grammatica.

      Zorg er ook voor dat jouw tekst vlot leest en scanbaar is. Veel bezoekers beginnen niet te lezen, maar scannen je site. Zet woorden in het vet en maak relevante tussentitels om de scanbaarheid te verbeteren.

      Zoekintenties begrijpen is ook een deel van SEO. Om zoekwoorden efficiënt te gebruiken, moet je inspelen op deze intenties. Er zijn 4 belangrijke zoekintenties (of doelen) die potentiële bezoekers kunnen hebben.

      • Informatie verkrijgen: meer te weten komen over bepaalde onderwerpen. Dit kan gaan van geschiedenis tot informatie over een product.
      • Transacties uitvoeren: de intentie om een product of dienst te kopen is al aanwezig. De potentiële bezoeker wilt weten waar hij of zij dit kan aankopen. Google toont dan webshops en fysieke winkels die de dienst of het product aanbieden.
      • Gelijkenissen en verschillen vinden: opinies en feiten over verschillende producten of diensten vergelijken om uiteindelijk een aankoop te doen of de manier van denken te veranderen.
      • Navigeren: een specifieke website vinden die de bezoeker al kent.

      3. Zoekwoorden (keywords)

      Zoekwoorden zijn de woorden die een gebruiker intypt in Google om hun zoekintentie te volbrengen. Zoals eerder vermeld, moet je de intenties van potentiële bezoekers begrijpen om keywords efficiënt te gebruiken.

      Kies er 1 per pagina en vul deze aan met relevante informatie. Blijf gefocust! Hoe meer zoekwoorden je probeert te gebruiken, hoe lager jouw ranking voor elk van deze meestal zal zijn. Een pagina over Meta kan best wat informatie over Mark Zuckerberg bevatten, maar dit betekent niet dat informatie over zijn privéleven relevant is. Dit is wel het geval als jouw keyword Mark Zuckerberg is.

      Maar hoe vind je een keyword om jouw tekst rond te schrijven? Door een keyword research uit te voeren, essentieel om zoekmachine optimalisatie tot een goed einde te brengen. Meer info hierover verder op deze pagina.

      4. Websitesnelheid

      Google gebruikt ook de gebruiksvriendelijkheid van je website om jouw plaats in de SERP te bepalen. Het is dus niet enkel belangrijk om relevante content te voorzien die jouw bezoekers voorziet van relevante informatie op basis van het ingevulde zoekwoord.

      Jouw website moet structureel in orde zijn, relevant en snel laden. Een trage laadsnelheid zorgt voor een slechte user experience (UX) voor potentiële klanten. Wat betekent dit voor SEO? Dat Google jouw website minder snel gaat tonen in hun zoekresultaten. Jouw slechte UX vertaalt zich in een slechte UX voor Google zelf. Ze zullen dus snellere websites boven de jouwe tonen.

      Websitesnelheid is natuurlijk niet het enige deel van website optimalisatie dat je kan verbeteren om hoger te scoren in de SERP. We gebruiken het als voorbeeld omdat veel websites in België en Nederland enorm traag zijn. Heel wat mensen zien deze factor dus over het hoofd bij het optimaliseren van hun website.

      Meer weten over websitesnelheid?

      5. Autoriteit

      Google geeft jouw website een score op basis van UX, relevantie en autoriteit. UX hebben we hierboven al vermeld. Met relevantie bedoelen we dat alle content op een pagina relevant moet zijn aan het keyword waarop je wilt scoren, zoals vermeld bij het deel over keywords.

      Autoriteit bouw je op door middel van linkbuilding. Door goede websites te laten linken naar jouw pagina’s, krijgen deze meer vertrouwen van Google. Het omgekeerde hiervan klopt ook. Heb je veel backlinks van sites die slecht scoren? Dan zal jouw autoriteit verlagen.

      SEO Icoontjes

      6. Keyword research & zoekmachine optimalisatie tools

      Een zoekwoordenonderzoek richt zich op het vinden van relevante keywords waarop je gevonden wilt worden. Door gebruik te maken van verschillende tools kom je te weten welke keywords interessant zijn en hoe moeilijk het is om een goede plaats in de SERP te bemachtigen.

      Met deze tools kom je te weten hoeveel keer zoekwoorden opgezocht worden binnen een bepaalde periode. Hierop baseer je best of het de moeite is om een nieuwe blog of een bestaande pagina voor een bepaald keyword te optimaliseren.

      Er zijn nog veel andere factoren die bepalen of een keyword het waard is. Deze SEO-tools helpen je hiermee:

      7. Google Search Console

      In de Google Search Console kan je problemen opsporen en prestaties van jouw sites meten. Het is een handige SEO-tool die je helpt bij jouw website optimalisatie. Deze tool is ook het meest betrouwbaar, want niemand weet 100% zeker hoe het algoritme van Google werkt. Behalve zijzelf natuurlijk.

      Ik raad aan om deze tool te gebruiken in combinatie met één van de SEO-tools die we hierboven vermeld hebben omdat de GSC veel minder data en functies heeft dan de professionele tools.

      8. SEO & CRO (Conversion Rate Optimisation)

      Een deel van efficiënte copywriting is effectieve CTA’s (Call To Actions) voorzien. Omdat de copywriter de tekst (en de bedoeling erachter) volledig kent, weet deze waar en op welke manier er best CTA’s verschijnen op jouw website.

      CRO is een kunst op zich, we vermelden het omdat het op veel plekken overlapt met SEO. Beide hebben een grote invloed op de tekst en lay-out van webpagina’s. Een samenwerking tussen beide verantwoordelijken is dus cruciaal om beide optimalisaties in harmonie uit te voeren.

      9. Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

      De tools die je nodig hebt om dit tot een goed einde te brengen, zijn redelijk duur en maken gebruik van abonnementen. Hierdoor is het een hele investering om jouw zoekmachine optimalisatie in orde te brengen. Maar laat je niet afschrikken! Met goede SEO, en dus een goede vindbaarheid online, zal je deze investering terugverdienen.

      Het grootste nadeel van SEO uitbesteden? Het is een langetermijnstrategie, de resultaten zijn niet meteen zichtbaar. Maar! Je kan de resultaten gemakkelijk meten. Na een paar maanden weet je dus of de aanpassingen een positieve invloed hebben gehad.

      Zoekmachine Optimalisatie SEO-analyse
      Zoekmachine Optimalisatie SEO Dartpijl

      10. Zoekmachine optimalisatie en digital marketing

      SEO & SEA marketing

      SEO en SEA hangen nauw samen omdat hun doel hetzelfde is: surfers van Google naar jouw website krijgen. De manier waarop ze dit bereiken verschilt. Zoals eerder vermeld, is SEO een manier om organisch meer bezoekers te krijgen. SEA is hier de betalende versie van.

      Bij SEA betaal je een bedrag wanneer een bezoeker via Google advertenties op jouw website terecht komt. Hoe wordt deze kost bepaald en waar kan je deze raadplegen? Deze informatie en een uitgebreide uitleg vind je op onze pagina over SEA.

      Content marketing

      Content marketing is het optimaliseren en aanvullen van content, op zowel de voor- als achtergrond van jouw website. SEO is hier natuurlijk een deel van omdat je het kan toepassen op verschillende content types zoals webpagina’s, blogs…

      De voorgrond van een website is alles wat een bezoeker te zien krijgt. De achtergrond ervan is de opbouw en optimalisatie van al wat niet getoond wordt. Bij zoekmachine optimalisatie maak je de voor- en achtergrond van jouw website zo aantrekkelijk mogelijk voor zoekmachines.

      Anchor text

      De tekst die linkt naar andere webpagina’s wordt anchor text genoemd. Dit kan een URL zijn of tekst waarop je kan klikken om een URL te openen. Het is belangrijk om deze woorden nauwkeurig te kiezen omdat Google de anchor text nakijkt om te zien of deze correct gebruikt wordt of voor dubieuze redenen.

      Met correct gebruiken bedoelen we dat de woorden relevant zijn aan de webpagina waarnaar je linkt. Bekijk bijvoorbeeld onze link bij het deel over websitesnelheid. Het gebruikte woord en de link zijn heel relevant. Zowel de lezers als de zoekmachines weten meteen dat het onderwerp van de gelinkte webpagina ‘websitesnelheid’ is.

      Kempisch marketing bureau voorziet ook jouw zoekmachine optimalisatie!

      Wil jij scoren en meer winst genereren?