Succesvol verkopen via Bol in 2022?

7 briljante tips om je bol com producten te laten knallen!

Kan jij slapend rijk worden met verkopen via bol.com?

JA en NEEN.
Enorm veel spelers bieden hun producten aan op bol.com.
Slechts 10% van de aanbieders verkoopt effectief winstgevend op langere termijn producten.

7 briljante tips

Heb je een vraag over verkopen via bol.com




    1. Winnen met het koopblok op bol.com

    Met voorsprong meteen de allerbelangrijkste troefkaart.

    Zorg ervoor dat jouw producten zichtbaar zijn in het koopblok en succes zal je toelachen.

    Wat is het Koopblok bij Bol.Com?

    In de rode cirkel kun je zien wie zich in het koopblok bevindt. In dit geval Bol.com zelf. In het rode vierkantje zie je dat er nog 5 andere verkopers zijn die pas zichtbaar zijn nadat de consument op “Bekijk en vergelijk alle verkopers” heeft geklikt.

    Uit ervaring weten we dat velen wel hier op klikken, doch vervolgens toch opteren voor de 1ste keuze die bol.com aangeeft.

    Consumenten klikken op “Toevoegen aan winkelwagen” en Bol.com ontvangt de bestelling. In dit geval heeft het koopblokalgoritme van Bol.com bepaald dat zij het beste aanbod hebben, dus hebben ze recht op het koopblok. Is het een eerlijke beslissing? Normaal gezien wordt steeds de goedkoopste optie geselecteerd. Dit in combinatie met goede prestatiescores en levertijden.

    2. Ranken op pagina 1 op Bol.com

    Hoe werkt het ranking algoritme op bol.com?

    In grote lijnen werkt het bol algoritme zeer eenvoudig. Het aantal verkopen bepaalt in grote lijnen je positie. Heb jij het meeste verkocht? Dan zal je bovenaan staan.

    Uiteraard als je start, heb je nog niets verkocht en verkrijg je ook barslechte posities.

    Hoe kan je je slechte posities verbeteren op bol.com?

    3. Hoe bepaal je de optimale prijs per product op bol.com?

    Een aantal factoren spelen hier mee.
    Hoeveel commissie geef je af aan bol.com?
    De commissie die je betaalt voor elk verkocht item omvat:

    De exacte commissies voor bol.com vind je HIER terug.

    Hoe beoordeelt bol.com jouw prijzen?

    Heel eenvoudig kan je dit per product uitlezen.
    De 3 bovenste categorieën: “heel scherp geprijsd”, “scherp geprijsd” en “marktconform” zijn uiteraard diegene waar jouw producten moeten scoren. Scoor je slechter, verlaag dan je prijzen.

    Verkoop je heel goed en scoor je in de bovenste lagen? Durf zeker je prijzen te verhogen en optimaliseer je winsten!

    4. Hoe belangrijk is levertijd op bol.com?

    Enorm belangrijk hoe snel jij kunt leveren!
    Zie je dat jij sneller kunt leveren dan je concurrenten?
    Onmiddellijk zal je enorm veel posities winnen!

    Wat is de grote valkuil aan levertijden te scherp instellen?

    Als consumenten hun producten later toekrijgen dan ze verwachten, zullen ze al snel negatieve reviews schrijven. Klanten zijn op vandaag enorm kritisch.

    Negatieve reviews kunnen je posities ook echt kelderen. Dus pas hiermee op! Zet je levertijden scherp, maar wel zeker haalbaar!

    5. Staan al je producten op bol.com online?

    Een veelvoorkomende misvatting…

    Je hebt al je producten op bol.com ingegeven, maar ze staan precies toch niet online!
    Hoe kan het dat je bol.com producten niet online zichtbaar zijn?
    Allicht ontbreekt er bepaalde verplichte informatie in je producten.

    Heel eenvoudig om te ontdekken via de filter in de “productinformatie”.
    Zorg er in eerste instantie voor dat al je producten tenminste “ONLINE” staan. Dan zijn ze alvast verkoopbaar.

    Vervolgens tracht te optimaliseren naar “COMPLEET”!
    We merken uit ervaring dat des te meer producten op “COMPLEET” staan, des te hoger het percentage KOOPBLOK wordt. Zeer relevant dus om meer verkopen te scoren!

    6. Onvermijdelijk: Sponsored Products op Bol.com

    Al je producten staan online, je prijzen zijn goed, maar toch genereer je nauwelijks verkopen..

    Wat is de ULTIEME STRATIE met de Sponsored Products?

    Investeer een beperkt budget, bvb. €10/dag tijdelijk in sponsored products.

    Adverteer die producten die al de hoogste rankings hebben of die producten waar je er op heden al van verkoopt.

    Kans is het grootst dat die ook het beste zullen werken via de sponsored products.

    Bedoeling hiervan is in eerste instantie niet om hiermee grote winsten te boeken, maar wel om grote positiewinsten te verkrijgen.

    Op die manier zullen je producten organisch meer verkopen genereren terwijl je sponsored products hopelijk break even draaien.

    Wat is de beste tip om je Sponsored Products rendabeler te maken?

    Wees enorm concreet in je zoekwoorden. Des te specifieker des te beter. Beter te specifiek en te weinig klikken dan te breed en veel verloren klikken.

    Verloren klikken leveren geen verkopen op, dus ook geen positiewinst, dus zijn puur verlies. Dit willen we ten allen tijde vermijden!

    Dus besteed je budget verstandig. Sluit zoekwoorden die niet relevant zijn uit en focus enkel op diegene die heel zeker aansluiten bij jouw producten.

    7. Automatiseren moet je leren!

    Automatiseren spaart je tijd uit op lange termijn, véél tijd..

    Dit zijn betalende tools, bvb. voor Channable betaal je €99 per maand tot 15.000 producten om deze geautomatiseerd vanuit je webshop door te pushen naar bol.com.

    Wat zijn de voordelen van automatisaties?

    Uiteraard tijdswinst. Je maakt nieuwe producten bij aan op je website en automatisch worden deze doorgepusht naar bol.com. Bijkomend worden ook prijsaanpassingen onmiddellijk doorgerekend.

    Regels instellen. Weet jij wat dit is?

    Zo kan je bvb. instellen dat al je prijzen met een markup van 10% op bol.com verkocht worden. Gezien je op bol.com marge moet afgeven, is het aangeraden om daar je prijzen hoger te zetten dan op je webshop. Met een tool zoals Channable is dit in een handomdraai gebeurd.

    Heb je deze tips allemaal al toegepast?
    Start er vandaag nog mee!

    Kan je hier hulp bij gebruiken?

    Boek gerust een gratis kennismakingsgesprek in en dan kunnen we samen zien hoe we jou succesvol kunnen laten verkopen op bol.com.

    Hoe gaan we te werk als marketing bureau?

    • Strategie

      We starten met een uitgebreid strategisch overleg met jou om inzicht te verwerven in jouw business. Vervolgens brengen we de producten en diensten die het meest renderen in de spotlight.

    • Uitvoering

      We zetten high performance campagnes op, maken advertentieteksten en ontwerpen straffe visuals. Vervolgens stemmen we met jou af, of dit aansluit bij wat jij zou willen.

    • Rapportage

      We maken maandelijks een rapport op dat we samen met jou bespreken, inclusief optimalisaties. Zo kunnen we steeds bijsturen om de beste resultaten te behalen.

    Samenwerken met ons marketing bureau te Geel?

    Wil jij scoren en meer winst genereren?