7 Marketings tips voor onafhankelijke autogarages

Trending bij autogarages: ups en downs in vraag en aanbod

Interesse in marketing tips?
Ben je uitbater van een onafhankelijke autogarage?
En wil je graag werkende online marketing technieken leren kennen voor jouw niche?
Dan is deze pagina geschikt voor jou!

Bij onze klanten, autogarages, hoorden we heel vaak dat er veel ups en downs waren zowel in de vraag als in het aanbod. Ons doel bestaat erin om hier meer een constante in te brengen.

Uiteraard zijn er naast onze marketing tips ook mogelijkheden via diverse platformen, zoals Autoscout, Tweedehands, Gocar etc. Doch deze kosten in verhouding vaak veel meer dan de juiste mix van online marketing technieken. We geven je graag de laatste nieuwe auto marketing tips anno 2023 mee.

Vorige slide
Volgende slide

Meer interesse in je wagens en meer spontaan aanbod via deze 7 technieken.

De eerste golf aan marketing technieken is paid advertising, zijnde Facebook, Instagram, Google Ads en (dark horse) Microsoft Ads. Gecombineerd met organische online methoden zoals mailings, Google My Business en organische stories & reels op Facebook en Instagram. Tenslotte gecombineerd met offline marketing, zijnde flyers bij je klantenbestand.

Marketing TIP 1: Facebook én Instagram.

Facebook en Instagram zijn nog steeds enorm hot in België. 8,5 miljoen Facebook gebruikers in België en meer dan 5 miljoen Instagram gebruikers.
Ook al zeggen ze van niet – cfr. Wij zullen nooit op Vlaams Belang stemmen – toch gebruiken nog bijzonder veel mensen hun Facebook app en meer en meer ook Instagram.

Jij weet allicht ook wel dat het doelpubliek van autogarages over het algemeen niet de allerjongste mensen zijn. Zelfs tieners van 18 jaar komen met hun vader naar de garage om zich te laten bijstaan bij een mogelijk aankoop. Dus de kinderen zitten op Instagram, de ouders op Facebook. Wij stellen voor maak content en publiceer deze via de Meta Business suite gewoon dubbel, tegelijkertijd, op Facebook en Instagram. Tevens is het mogelijk om autoliefhebbers apart te targetten! Bijzonder interessant voor onafhankelijke autodealers.

Zo bereik je sowieso je doelgroep en je pakt het hyperefficiënt aan.

Marketing TIP 2: Maak flitsende trending video’s van je wagens

Op heden in het online 1 en al video’s wat de klok slaat en wat de aandacht trekt. Ook wij zien in onze statistieken dat video’s gemiddeld 10X meer bekeken worden dan dezelfde wagen op foto’s.

Dus durf even tijd nemen om je wagens goed te filmen en maak er iets moois van. Je plukt er nadien de vruchten van zijnde een stuk meer interesse in die wagen. Dus allicht ook een stuk sneller verkocht. Tijd investeren om nadien tijd te winnen.

Check gerust enkele voorbeelden van video’s op deze pagina, dewelke wij mochten maken.

Reels en stories?
⦁ Een absolute toegevoegde waarde gezien deze op heden heel veel organisch bereik verkrijgen zowel op Facebook als op Instagram. Durf deze zeker ook op TIKTOK te plaatsen. Je hebt de content toch al gemaakt. Een kleine moeite om ook het TIKTOK kanaal te gebruiken.

Marketing TIP 3: Remarketing met de Facebook Pixel

Ken je dit? Top, zeker doen dan!
Ken je dit niet?
Kort uitgelegd: zodra mensen (klanten of toekomstige klanten) op je website komen worden ze in een vangnet vastgelegd. Vervolgens kan je jouw volgende advertenties richten precies naar de mensen die in je vangnet zitten.

SUPERTIP: Maximaliseer je remarketing. Als mensen je website éénmaal bezocht hebben, kan je hen tot 6 maanden later blijven je content tonen. Remarketing en rendement ten top! Zeker in de autobusiness.

Marketing TIP 4: GOOGLE ADS (een binnenkopper)

Hoog scoren in Google met je autobedrijf?
De allerbeste manier hiervoor is via Google Adwords. Ook de pull-techniek genoemd.
Je betaalt per klik wanneer prospecten zoeken in Google naar termen zoals: “onderhoud wagen”, “winterbanden”, “carrosserie in de buurt” etc.
Enorm belangrijk is om hier de meest optimale kost per klik te bepalen.
Zet je deze kostprijs te laag, dan zal je weinig zichtbaarheid verkrijgen en weinig relevante bezoekers.
Zet je de kost te hoog, dan zal je systematisch veel te veel per klik betalen en wordt dit een dure aangelegenheid.


Ook is het heel belangrijk dat de landingspagina, waar je Google Ads naar linken, heel relevant is voor je zoekverkeer. Tevens ook dat hier voldoende tekst op staat, welke gelinkt is aan de teksten in je Google Ads.
Verder kan je maandelijks best je posities onderhouden, gezien er veel concurrentie is en prijzen, klikken, teksten en zoekverkeer maandelijks fluctueert.

CONCLUSIE: Via Google Ads, kan je morgen al bovenaan in Google staan. Sowieso de snelste manier om aan nieuwe klanten te geraken.

MARKETING TIP 6: Mailings naar je klantenlijst

Komen er veel mensen voor onderhoud van hun wagen naar je garage? Laat ze allemaal een formuliertje invullen of noteer hun mailadres.

  • Gegarandeerd om de zoveel jaar hebben ze een nieuwe wagen nodig.
  • Ze vergeten dat ze hun zomer- of winterbanden nog wisselen.
  • Een onderhoud zou ook nog een keer broodnodig zijn.
  • Nieuwe ruitenwissers in de aanbieding?

 

Social media opleidingen vergroten expertise

Maar als jij hen hier niet tijdig aan herinnert, mis je gewoon een heel stuk omzet.

En eigenlijk doe je je klanten hier zelfs een plezier mee.

Maak er dus een gewoonte van om zeker maandelijks 1 mailing te versturen met een trending topic of met een lijst van je nieuwe wagens.

MARKETING TIP 7: Vergeet je WEBSITE niet!

Je hebt nu alle moeite van de wereld gedaan om je klanten naar je website te sturen, waar ze alles terugvinden over je auto’s, onderhoud, producten, service etc…

Hoe gevoelig ben je zelf aan een mooie website?

Of schrikt het jou ook af als die website nauwelijks mobiel te bezichtigen valt?

Vorige slide
Volgende slide

Heb je interesse om jouw marketing te verbeteren?

Dan maken we graag kennis met jou!
Boek gerust meteen een afspraak in of stuur een mailtje naar yannick@krachtigonline.be
Tot binnenkort!

Meer lezen?

BARD vs. ChatGPT

In de wereld van Conversational AI zijn BARD en ChatGPT twee opvallende taalmodellen ontwikkeld door OpenAI. Hoewel beide modellen zijn ontworpen om mensachtige gesprekken te

Meer lezen »

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?